Yaşam

Uzmanlara Sorduk: KYK yurtlarındaki asansörlerde tekrarlanan kazalara neden olabilecek ne tür arızalar olabilir(!)?

Türkiye’yi derinden üzen felaketle ilgili pek çok tartışma olsa da söz konusu kaza (!) Nedeni hala bilinmiyor.Çanakkale ve Gebze gibi birçok ildeki KYK yurtlarında asansör arızaları ve kazalar nedeniyle çok sayıda öğrenci zor durumda kalıyor ve her binişlerinde endişelerini yanlarında götürmek zorunda kalıyorlar.

Asansörlerin güvenli kullanımına ilişkin detaylı açıklamalar bulunmamaktadır. kamuoyunu bilgilendirmemekBu nedenle bu konuyu uzmanına sorduk ve ne olmuş olabileceğine dair yanıtlar aldık.

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Bursa Şubesi eski Başkanı İbrahim Mart’a sorduğumuz sorulara aldığımız yanıtlarda, asansör kazalarının temel nedeninin yapılmayan kontroller veya kontroller olduğunu tespit ettik. önlemler alınmadıÖyle olduğunu görüyoruz.

Başta belediyeler ve bina yöneticileri olmak üzere ilgili tüm tarafların üzerine düşen sorumlulukları yerine getirmesi gerekiyor.

Belediyeler; Asansörlerin tescili, ruhsatlandırılması ve periyodik muayenesinden sorumlu resmi kurumlardır. Özellikle periyodik denetimlerin gereği gibi yapılmaması nedeniyle Sanayi Bakanlığı; asansör muayeneleri, mevcut asansörlerin uyarlanması ve teknik mevzuata uygun hale getirilmesi sürecidir. düzenleyici düzenlemeçıkardı.

Yönetmelik uyarınca ilgili belediyeler, denetim çalışmalarını protokoller aracılığıyla farklı denetim kuruluşlarına yaptırmaktadır. İbrahim Mart, aslında kamuya açık olması gereken kontrollerin piyasaya açılmasının, rekabet unsuruBu duruma gelmesine neyin sebep olduğunun altını çiziyor.

Mart: Öncelikle insanların can ve mal güvenliğini etkileyecek olan söz konusu kontroller bir kamu hizmetidir ve piyasanın insafına bırakılmamalıdır.

Belirttiğimiz gibi asansör muayenesinden yasal olarak sorumlu olan belediyeler, muayeneyi başka kuruluşlara yaptırıyor. Bazı asansörler TSE (Türk Standartları Enstitüsü) veya TMMOB Makine Mühendisleri Odası yani kamu kurumları tarafından kontrol edilirken bazı şehirlerde bu kontroller gerçekleştirilmektedir. kar hedefi olan özel şirketlerTarafından yapılır.

İbrahim Mart, TMMOB Makina Mühendisleri Odası’nın açıklamalarıyla tutarlı bir cevap veriyor. Mart, bunun böyle olmaması gerektiğini ve belediyelerin ilçelerdeki asansörlerin yıllık periyodik denetimlerini yapması gerektiğini belirtiyor. kar amacı gütmeyen kuruluşlara dış kaynak kullanımıgerektiğini vurguluyor.

İbrahim Mart şunu da ekliyor: Kâr odaklı organizasyonlar nedeniyle servis kalitesiYanlış kontrollerden dolayı kazalar meydana gelebilir.

Asansörlerin bakımı ve kontrolü nasıl yapılıyor?

Asansörler hizmete alındıktan sonra işletme süresince, Yılda bir kez periyodik bakım ve ayda bir kez bakım ve kontrol altına alınır. Asıl sorumluluk aslında bina yöneticileri ve aylık bakımları yapan firmalardır.

Asansörlerin kullanılmadan önce çeşitli muayeneleri bulunmaktadır. Asansör üreten ve tasarlayan firmaların denetimleri onaylı kuruluşlar ve kuruluşlar tarafından yapılmaktadır. Yasal uygunluk belgelerini alır.

Tescil sonrasında asansörlerden belediyeler sorumludur. tescil ve işletme ruhsatı verir. Belediyeler sadece ruhsat vermekle kalmıyor, aynı zamanda periyodik denetimleri yapacak firmalara ve bina yöneticilerine ilişkin sorumluluklar da üstleniyor.

İbrahim Mart, bu sürecin gerçekte nasıl işlemesi gerektiği konusunda da detaylı bilgiler verdi.

“Asansörün güvenli bir şekilde çalışmasını sağlamaktan öncelikle bina yöneticisi sorumludur. Kontrollerde tespit edilen konu ve eksikliklerin giderilmesi; son planda bina yöneticileri ve bakım şirketleri belediyeler sorumludur.

Yöneticiler, kırmızı etiketli asansörleri çalıştırmamalı . Ayrıca ikinci muayenede asansöre kırmızı etiket verilmişse asansör kapatılmalı ve ‘sızdırmazlık’“Bu ilgili belediyenin görevidir.”

Yönetmeliklerde her şeyin sistemli yapılması gerektiği açıkça belliyken neden kazalar oluyor?

Herkesin asıl merak ettiği şey “Neden?” İbrahim Mart’ın bu soruya verdiği yanıt, başımıza defalarca gelen bir nedenden kaynaklanıyor: “ihmal etmek”.

Mart, açıklamalarına şunları da ekliyor: Acı can kayıplarına yol açan “kazalar”; Mühendislik hizmetlerindeki eksiklikler, maliyetleri düşürme çabaları,İşin gerektirdiği hususların ihmal edilmesi (muayene sonuçlarının uygulanmaması, gecikme vb.) nedeniyle kontrol-bakım-onarım kalitesinin düşük ve yetersiz olması yaşanmaktadır.

15 kişilik asansöre bir kişi daha bindiği için asansör çöker mi?

Aydın KYK yurdunda meydana gelen kazada, 16 kişinin zemin katta bulunan asansöre binmesi sonucu kabin ile durak kapısı arasında sıkışan Zeren Ertaş hayatını kaybederken, 15 öğrenci de yaralandı. kapı açıkken aşağıya doğru kayar. Kazanın ardından yetkililer tarafından yapılan bazı açıklamalarda gerekçe şöyle belirtildi: “15 kişilik asansöre 16 kişi biniyor”olarak gösterildi.

“Bu asansör tek kişiyle nasıl düşebilir?” Herkesin açıklamalara verdiği tepki merak konusu oldu. İbrahim Mart’ın bu konuyla ilgili sorumuza verdiği yanıt, nereden bakılırsa bakılsın ihmalkarlık anlamına geliyor.

Mart: İncelendi, hafif kusurlar görüldü Mavi etiketTeknik mevzuata uygun olarak montajı ve imalatı ve bakımı yapılan bir asansörde böyle bir kazanın yaşanması mümkün değildir.

Soruşturmanın sonucu belli olacak ancak böyle bir olayın meydana gelmesinin olası sebeplerinden biri şu; güvenlik sensörüElektronik sensör işlevini yerine getirmiyorsa, çalışmayan asansörün çalıştırılması için ilgili bilgiye ihtiyaç duyulur. bileşeni devre dışı bırakmaktır.Bunun sorumlusu ise bu işi yapan ve yaptırandır.

İkinci bir olasılık ise asansörde halat, fren ve ray kullanmaktır. yapısal bir kusur Belki bu çok daha ciddidir. Bunlar üreticinin, onaylanmış kuruluşun ve muayene kuruluşunun kusurlarıdır.

Daha üzücü bir iddia ise asansörün neredeyse bir yıldır kapalı olduğu. Kırmızı etiketli olmasına rağmen gençler hayatlarını tehlikeye atarak çalışmaya zorlanıyor. Bu ancak yurt yöneticisinin bilgisi dahilinde ve belediyenin görevini yerine getirmemesi durumunda mümkündür. Çünkü her denetim raporu yöneticiye ve ilgili belediyeye iletilir.

Keşke olmasaydı dediğiniz kaza örnek olmalı, kontroller sıkılaştırılmalı.

()

Bilirkişi raporu öncesinde konuyla ilgili herhangi bir açıklama yapılmamasının nedeni İbrahim Mart, olması gerekenin altını çiziyor. Mart; “Konunun etkili bir şekilde aydınlatılması, kamuoyunu bilgilendirmekbenzer kazaların önlenmesi amacıyla olayın meydana geldiği asansörün tasarımından muayenesine kadar tüm süreçler hakkında detaylı bilgi verilmektedir. dürüst açıklamagerekir.” diyor.

Bundan sonra ne olması gerektiğine dair İbrahim Mart’ın vurguladığı noktalar var. “Bu olayın kamuya açık ve yoğun kullanıma tabi olan asansörlerin bakım hizmetlerinden kaynaklandığını, kalifiye teknik personel tarafından yapılması gerektiğini bir kez daha gösterdi. Bakım şirketlerinde görev yapması gereken çalışanların MMO (Makine Mühendisleri Odası) tarafından eğitilerek sertifikalandırılması ve teknik yöneticilerin tam zamanlı olarak istihdam edilmesi sağlanmalıdır.

Muayene kuruluşlarında kontrol yapan mühendisler MMO tarafından eğitilmekte ve sertifikalandırılmaktadır. Bu mühendisler tam zamanlı iş sağlanması ve bu konunun kontrol altına alınması gerekmektedir. Ayrıca asansörlerin bakımını yapan yetkili firmalar ve çalışanlarının nitelikleriOnun da gözden geçirilmesi gerekiyor.”

Sadece yetkililerin değil, bina yöneticilerinin de dikkat etmesi gerekiyor.

Yapılması gereken ancak pek çok kişinin görmezden geldiği durumlar sonucu meydana gelen kazalar üzerine. Mart: Asansörlerin güvenli bir şekilde çalışması ve “mevcut” olması Birincil olarak sorumlu olan bina yöneticileriBaşta halka açık asansörler olmak üzere, genel asansörlerin denetimi sonucunda tespit edilen eksiklikleri ivedilikle gidermeli ve asansörlerin tehlikeye neden olacak şekilde (kırmızı etiket, bir güvenlik özelliğinin kasıtlı olarak arızalanması veya devre dışı bırakılması, asansörlere yanlış müdahaleler) kullanılmasının önüne geçmelidir. ekipman vb.).

İbrahim Mart, Aydın ve Çanakkale KYK yurtlarında uzun süredir “kırmızı etiketli” asansörlerin işletilmesinin ciddiyetine de dikkat çekiyor. Belediyeler özellikle tehlikeli olan ve kırmızı etiket taşıyan asansörlerin çalışmasını durdurmalı ve sızdırmazlıkBunun gerekli olduğunu da ekliyor.

İbrahim Mart’ın yaptığı açıklamalar ve diğer kazalar sonucunda asansör muayenelerinin bilimsel ve teknik esaslara, standartlara ve düzenlemelere uygun, kar amacı gütmeden, kamu hizmeti ve kamu denetimi anlayışıyla yapıldığını bir kez daha anlamış olduk. Uzman mühendislerden oluşan bir ekip tarafından yapılmalıdır.

Tüm yurtlarda sıkı denetim yapılmalıdır.

Nedeni hala devam eden bir diğer gizem ise Aydın’daki olaydan sonra, Yurtlarda asansör arızaları ve kazalarHaberler gelmeye devam ediyor.

Üzücü bir haberle karşılaşmamak için gerekli tüm önlemlerin alınacağını ve gençlerin güvende olacağını umuyoruz. “otel” gibi çok katlıYatakhanelerde asansöre binmeyin “zoraki”Kaldığı için acımıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu